Penning op het beleg van Antwerpen.
Door Alexander Farnése als hertog van Parma.
Materiaal: Zilver (Ag).
Massa: 24,2 gram.
Diameter: Ø 46 mm.
Aanmaakplaats: z.pl. Onbekend.
Graveur: Jacques Jonghelinck (1530-1606)
Datering: 1585
Voorzijde: Binnen een parelcirkel.
Het geharnaste borstbeeld van de hertog van Parma,
met geplooide rolkraag, en omhangen met de orde van het Gulden Vlies.
In de schouderafsnede :
ET 40
Omschrift:
ALEXANDER FÆRNES : PAR : PLA : PRIN : BELG : DVM : GVB.
Keerzijde: Binnen een parelcirkel.
In een tent getopt met een vaan, een geopende voorhang.
Zittend op een veldbed, Alexander Farnese in bloot bovenlijf,
met uitstekende armen naar een sater.
Voorgesteld als Alexander de Grote.
De sater, met hoorns en bokkenpoten.
Op de achtergrond in de woelige Schelde,
een klein schip naar links varende.
De doorvaart word geblokkeerd door een herstelde brug.
In de verte de ondergelopen stad Antwerpen.
Omschrift:
CONCIPE CER/TAS SPES 1585
Overweeg echter hoop.
Lit.: Smolderen (1996) Jaques Jonghelinck, medailleur et graveur de sceaux, pag.356 nr.99b.
Van Loon, Histoire metallique des XVII provinces des Pays-Bas, Vol.I pag.354.
Oprichten van Erezuil voor de hertog van Parma 1585
Penning op de oprichting van een Erezuil voor
Alexander Farnése als hertog van Parma te Antwerpen.
Niet doorboord draagopening.
Materiaal: Messing.
Bewerking: Geslagen.
Massa: 27,40 gram.
Diameter: Ø 44 mm.
Aanmaakplaats: z.pl. Onbekend.
Datering: 1585
Voorzijde: Binnen een parelcirkel.
Het geharnaste borstbeeld van de hertog van Parma,
naar rechts met geplooide rolkraag,
en omhangen met de orde van het Gulden Vlies.
Omschrift:
ALEXANDER FARNES . PAR PLA PRIN BELG
DVM GVBERN .
Keerzijde: Binnen een parelcirkel.
Een overwinningszuil, waarop een beeld met
bevelhebbersstaf.
Onderaan tegen de sokkel twee geboeide gevangenen.
Het gesplitst jaartal ter weerszijden van de zuil.
15 / 85
Omschrift:
IN . VICTO . OPTI / MO . PRINCIPI
Links en rechts een vruchtdragende lauwertak.
Lit.: Rijksmuseum Amsterdam,
Identificatie KOG-MP-2-1533
Teylers Museum Objectnummer TMNK 00275 (Zilver)
____________________________________________
Historiepenning, op de "Eerste steenlegging van het Kattendijkdok te Antwerpen door koning Leopold I van België"
Materiaal: Brons.
Bewerking: Geslagen.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 64 mm.
Aanmaakplaats: z.pl. Brussel.
Graveur/ontwerper: Laurent Hart (1810-1860)
Datering: 1856
Voorzijde: Binnen een geprofileerde met parels bezette boord.
De buste van Leopold I van België naar links.
Onder de schouderafsnede, de graveur.
HART F.
Laurent Hart (Fecit ?)
Omschrift:
LEOPOLDUS I. BELGARUM
REX. ANNO RIGNI XXV.
Keerzijde: Binnen een geprofileerde boord,
en hoog versierde kabel/touwcirkel het omschrift.
MERGATURA RERUMPUBLICARUM ROBUR .
✶ ✶ ✶ ✶ ✶
In het veld, het rijkelijk versiert wapenschild van Antwerpen.
In zeven regels tekst.
OB PRIMUM
KATTENDYKIANI PORTUS
SAXUM
A REGE POSITUM.
XIX. AUG . MDCCCLVI.
J.FRANC. LOOS. CONSULE.
P. BOURLA. ARCHITECTO.
★
Penning op het bezoek van de koninklijke familie aan Antwerpen.
Materiaal: Brons.
Bewerking: Geslagen.
Massa: 179,5 gram.
Diameter: Ø 72 mm.
Aanmaakplaats: Antwerpen.
Graveur: François Ignace Baetes.
Datering: 1874
Voorzijde: Binnen een geprofileerde boord.
De stedemaagd van Antwerpen met lang kleed en muurkroon.
Gezeten op een troon, midden in de puinen van het Zuidkasteel.
Gesteund met de linkervoet op een steen.
Rechts het wapenschild van de stad Antwerpen, met mercuriusstaf.
Ze graveerd op een stenen tablet:
HEDEN 17 AUG. 1874
HEBBEN H.H.M.M.
DE KONING
EN DE KONINGIN
DE AFBRAAK VAN
HET ZUIDKASTEEL
BEGONNEN
Rechts een stenen muur in afbraak, met zicht op de Schelde.
Op de Schelde een varende driemaster naar links.
Links, een kanonsloop naar boven gericht.
Onder de heuvel, een gebouw in afbraak met tralievenster.
Boven de heuvel, de spits van de Onze-Lieve-Vrouwekerk.
In de afsnede, de graveur/ontwerper.
F. BAETES FEC. ANTV.
Keerzijde: Binnen een geprofileerde boord.
Het omschrift:
BEZOEK DER KONINKLIJKE FAMILIE
✶ ANTWERPEN, 17 AUG: 1874 ✶
In een open vruchtdragende lauwerkrans,
onderaan dichtgemaakt met een lint.
Onder een koningskroon, drie medaillons.
Koning Leopold II naar rechts, koningin Marie-Henriette naar links.
Onderaan, prinses Louise naar links.
Penning op de verkozenen van de Katholieke Meeting van 1880.
Materiaal: Brons.
Massa: 43 gram.
Diameter: Ø 51 mm.
Aanmaakplaats: Antwerpen.
Graveur: Atelier M. Mauquoi.
Datering: 1880
Voorzijde: Binnen een geprofileerde boord.
Op een verhoogd reliëf/brede boord:
★ HET HUIS VAN ANTWERPEN AAN DE GEKOZENE
In het veld, het gekroond wapenschild van de stad Antwerpen.
Omsloten met een open krans van, eikenbladeren en laurierbladeren.
Waarop een banderol met
S . P . Q . A .
Sanatus Populusque Antwerpiensies.
Het bestuur en volk van Antwerpen.
Onder de banderol het atelier.
M. MAUQUOI.
Keerzijde: Binnen een geprofileerde boord.
Een open zegekrans, van eikenbladeren en laurierbladeren.
Onderaan dichtgemaakt met een lint.
In acht regels:
ZEGE
DER MEETING
8 JUNIJ I880
....⊱★⊰....
E. COREMANS, J. DE LAET
E. DE DECKER, A. GUYOT
V. JACOBS, E. MEEUS
BON E. OSY
★
Lit.: Souveniers Numismatiques du cinquantiéme anniversaire de l'indépendance de la Belgique (1885) Meeting catholique d'Anvers pag.31 nr.68 pl.VII nr.34.
Penning op de 300ste geboortedag van Joost van den Vondel. °1587 † 1679
Materiaal: Brons.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 50 mm.
Aanmaakplaats: Antwerpen.
Ontwerper: M. Vermeiren.
Datering: 1887
Voorzijde: Binnen een verhoogde profielboord.
De buste van Joost van den Vondel naar links.
Getooid met muts.
Onder de armafsnede :
M. VERMEIREN
Omschrift:
JOOST VAN DEN VONDEL
Keerzijde: Binnen een verhoogde profielboord.
In acht regels:
❀ DERDE EEUWGETIJ DER GEBOORTE ❀
VAN
JOOST VAN DEN VONDEL
PLECHTIG GEVIERD
TE
ANTWERPEN
DEN
18 EN 19 SEPTEMBER 1887
De afbeelding van de buste, is mogelijks geinspireerd op het schilderij van Ph. Koninck uit 1674 (Rijksmuseum Amsterdam)
Lit.: Zwierzina, nr. 747a.
Piet Calis, (208) Vondel, Het vehaal van zijn leven (1587-1679)
Penning op kunstschilder/beeldhouwer Quinten Massijs.
Materiaal: Brons.
Massa: 65 gram.
Diameter: Ø 46 mm.
Aanmaakplaats: z.pl. Brussel.
Ontwerper: François Alexandre Jacques De Grave.
Datering: z.j. Ca. 1816-1827
Voorzijde: Binnen
een verhoogde profielboord.
De buste van Kwinten Massijs naar links.
Getooid met muts, en versierde kraag.
Omschrift:
QUINTINUS / MATSYS
Onder de armafsnede :
F.DE GRAVE.F.
Keerzijde: Binnen een verhoogde profielboord.
In vijf regels:
NATUS
ANTVERPIA
AN . M . CCCC . L .
OBIIT
AN . M . D . XXIX .
Geboren te Antwerpen, anno 1450 er overleden 1529
Lit.: RBN 1902 pag.518.
Ch.Piot, Coins,Poinçons et Matrices appartenant à Etat, Bruxelles 1861.
Quinten Massijs werd rond 1466, vermoedelijk in Leuven geboren als tweede zoon van een edelsmid. Na afronding van zijn leertijd trok hij naar Antwerpen waar hij zich in 1491 als vrijmeester liet inschrijven in het Sint-Lucas of kunstenaarsgilde. In de decennia hierna ontwikkelde Massijs zich tot een van de grootste meesters in Antwerpen. In 1492 trad de kunstenaar in het huwelijk met Aleyt van Tuyl. Uit deze verbintenis werden drie kinderen geboren. Na het overlijden van zijn eerste vrouw hertrouwde Massijs in 1508 met Catharina Heyns. Bij haar verwekte hij nog tien kinderen. Twee zonen uit dit huwelijk, Jan Massijs en Cornelis Massijs, verdienden eveneens de kost als kunstschilder.
Quinten Massijs overleed in 1530 aan de gevolgen van de zogenaamde Engelse ziekte of zweetziekte. Hij werd begraven in het kartuizerklooster in de Antwerpse Sint-Rochusstraat, waar hij de laatste jaren van zijn leven ook gewoond had. Later werden de stoffelijke resten van de meester overgebracht naar de kathedraal in Antwerpen. Aan de Amerikalei in die stad is tegenwoordig een standbeeld van de kunstenaar te vinden.
Uit de collectie, Fleur de Coin.
Penning op de plechtige inhuldiging van de nieuwe kliniek te Antwerpen.
Gemeenschappelijke Verzekeringskas van Bouwwerk, Handel en Nijverheid.
Materiaal: Brons.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 28 mm.
Aanmaakplaats: Antwerpen.
Datering: 1909
Voorzijde: Binnen
een versierde geparelde boord.
Centraal het wapenschild van de stad Antwerpen.
Getopt met een caduceus, waarboven een stralende ster.
Rond het schild, bouwvakkersgereedschap.
Omsloten met een kabel/touw versiering.
Tweetalig omschrift, in twee regels.
GEMEENSCHAPPELIJKE VERZEKERINGSKAS
VAN BOUWWERK HANDEL EN NIJVERHEID
. CAISSE COMMUNE D'ASSURANCE .
. DU BATIMENT DU COMMERCE ET DE L'INDUSTRIE .
Keerzijde: Binnen een versierde boord/rand.
Tweetalig schrift in tien regels.
TER
HERINNERING
AAN DE
INHULDIGING
DER KLINIEK
. 14 . JUNI . 1909 .
EN SOUVENIR
DE L'INAUGURATION
DE LA
CLINIQUE
༺༻
Blijde intrede koningspaar te Antwerpen 1912
Penning op de blije intrede van het koningspaar
te Antwerpen op 14 augustus 1912
Materiaal: Brons.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 68 mm.
Aanmaakplaats: Antwerpen.
Graveur/ontwerper: Dupon
Datering: 1912
Voorzijde: Binnen een gladde cirkelrand/boord.
De bustes van koning Albert I en koningin Elisabeth.
De koning in militair tenue.
In de schouderafsnede, de graveur.
J. Dupon
Omschrift:
HH · MM · DE KONING EN DE KONINGIN
DER BELGEN ·
Keerzijde: Gelegen in een glad veld.
In negen regels tekst:
HH . MM
KONING ALBERT
EN
KONINGIN ELISABETH
DEDEN
HUNNE PLECHTIGE INTREDE
TE ANTWERPEN
DEN 14N AUGUSTUS
1912
__________________________________________
Penning op het 50 jarig bestaan van het Drukkerijmuseum Plantyn.
Materiaal: Brons.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 65 mm.
Aanmaakplaats: Onbekend.
Graveur/ontwerper: Arthur Dupon (1890-1972).
Datering: 1926
Voorzijde: Gelegen in een glad veld.
De buste van Edward Moretus, lichtjes naar links gewend.
Rechts in de schouderafsnede, de graveur.
ARTHUR DUPON.
Rechts, het wapen van de familie Moretus.
Ter weerszijden van de buste.
JONKER
EDWARD / MORETUS
Keerzijde: Gelegen in een glad veld.
In zeven regels tekst.
OP TWAALF JUNI 1926
HERDACHT ANTWERPENS
MAGISTRAAT DE VYFTIGSTE
VERJARING VAN DE INRICHTING
DER
PLANTYNSCHE AARTSDRUKKERY
TOT OPENBAAR MUSEUM
Penning op het eeuwfeest 100 jaar België onafhankelijk.
Materiaal: Brons.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 28 mm.
Aanmaakplaats: Antwerpen.
Datering: 1930
Voorzijde: Binnen een profielboord.
Het gekroond en versiert wapenschild van de stad Antwerpen.
Gehouden door een wildeman en wildevrouw met knots.
Deel deze pagina
Keerzijde: Binnen een profielboord.
Het standbeeld van Silvius Brabo op een sokkel.
Omschrift:
ANVERS / ANTWERPEN
1830 / 1930
Silvius Brabo is een Brabants folklorefiguur, die volgens de legende een Romeins soldaat zou zijn geweest. Hij doodde de reus Druon Antigoon, hakte zijn hand af en wiep het in de Schelde. Het standbeeld werd door Jef Labeaux ontworpen in 1887 en groide uit tot het officiële symbool van de stad Antwerpen.
Penning op bouw van het Koninklijk Theater te Antwerpen.
Materiaal: Brons.
Bewerking: Geslagen.
Massa: Onbekend.
Diameter: Ø 64 mm.
Aanmaakplaats: Brussel.
Graveur: Laurent Hart. (1810-1860)
Datering: 1934
Voorzijde: Binnen een geprofileerde boord.
Zicht op het Koninklijk Theater van Antwerpen.
Boven het gebouw:
THÈÂTRE ROYAL D`ANVERS .
In de afsnede in drie regels.
COMMENCÈ EN 1829
ACHEVÈ EN
1834
Begonnen in 1829 voltooid in 1834
Keerzijde: Binnen een geprofileerde boord, en brede binnencirkel.
Het omschrift.
★ OFFERT PAR LA DEPUTATION DES ETATS DE LA PROVINCE
Aangeboden door de deputatie van de staten van de provincie.
In het veld, in vier regels.
A
P. BOURLA
ARCHITECTE
DE LA VILLE D' ANVERS
Aan Pierre Bourla, architect van de stad Antwerpen.
Boven de tekst, een lauriertak.
Onder de tekst, een ovaal wapenschild
op een cartouche doorstoken met een lint.
Herdenkingspenning op 75-jarig bestaan van de onafhankelijkheid van België, huldiging door de Duitse kolonie in Antwerpen.
Materiaal: Brons.
Bewerking: Geslagen.
Massa: 87, 10 gram.
Diameter: Ø 60,10 mm.
Aanmaakplaats: Antwerpen.
Graveur: Louis Dupuis 1842-1921.
Datering: 1905
Voorzijde: Binnen een licht verhoogde rand.
Een gekroonde dame bied een ruiker bloemen aan de stedemaagd.
Links de zeegod, die uitkijkt over de Schelde,
op de achtergrond de O.L.Vrouwetoren.
Boven de toren een cherubijntje.
Op de sokkel van de stedemaagd, de graveur.
L.DUPUIS Fec
In de afsnede, de jaartallen.
1830-1905
Keerzijde: Binnen een cirkelrand/boord en lijncirkel, het omschrift.
HULDIGUNG DER DEUTSCHEN KOLONIE ANTWERPENS ZUR 75. JAHRESFEIER DER UNABHAENGIGKEIT BELGIENS.
Gelegen op een samengebonden eikentak en klimop.
Het gekroond wapen van Duitsland en het gekroond wapen van de stad Antwerpen.
Links onderaan, de initialen van de graveur.
LD
Louis Dupuis.
Herdenkingspenning op de Inhuldiging van de Kruisschanssluis door Koning Albert I en koningin Elisabeth te Antwerpen in 1928.
Materiaal: Brons.
Bewerking: Geslagen.
Massa: 270 gram.
Diameter: Ø 90 mm.
Aanmaakplaats: Brussel.
Graveur: Arthur Dupon, Atelier Fonson.
Datering: 1928
Voorzijde: Gelegen op een glad veld.
Een naakte geknielde Mercurius naar rechts,
en maakt zijn gevleugelde sandaal vast aan de linkervoet.
De mantel hangende over de linker schouder, opwaaiende naar links.
Links, de voorsteven van het schip "ANVERSVILLE" varende naar rechts.
Deels achter het schip een opkomende stralende zon.
Rechts en onder Mercurius, de ingang van de Kruisschanssluis.
In de afsnede het jaartal in Romeinse letters.
MCMXXVIII
Links in de afsnede, de graveur.
ARTHUR DUPON
Keerzijde: Tussen twee banderollen met de tekst:
KRUISSSCHANSSLUIS INGEHULDIGD
DOOR KONING ALBERT EN KONINGIN ELISABETH
Zicht op de Kruisschanssluis, bovenan een tweedekker.
Lit.: L. Pallemans & R. Verreet, (1992) Antwerpen Maritiem in medailles. pag. 30-31 A.24.